Mēs izmantojam sīkdatnes, lai padarītu lietošanas pieredzi ērtāku. Piekrīti sīkdatņu izmantošanai!
Komentārā izmantoti nozares dati no Leaseurope gadskārtējā pētījuma „Leaseurope Annual Survey 2012”
Baltijas valstu līzinga nozare pēdējos divos gados ir atguvusies no krīzes sāpīgajām sekām. Lielākā daļa problemātisko darījumu ir atrisināta un līzinga nozarē Baltijā ir atgriezusies mērena izaugsme, ko sekmē augošā Baltijas ekonomika. Pēc četru gadu krituma, 2012. gadā Baltijas līzinga nozares portfelis pārstāja samazināties un gada beigās bija 4,45 miljardi eiro. Pagājušajā gadā līzinga jauno darījumu apjomi Baltijā pieauga par 20%, kas ir straujākais pieaugums Eiropā, sasniedzot 2,19 miljardu eiro gada apjomu.
Ivars Šmits, Nordea Finance valdes priekšsēdētājs:
„Līzinga jauno darījumu izaugsme katrā valstī ir atšķirīga. Igaunija ir vadošā, sasniedzot 948 miljonus eiro gada līzinga jauno darījumu apjomu, tai seko Lietuva ar 632 miljoniem eiro un Latvija ar 606 miljoniem eiro līzinga jauno darījumu apjomu gadā.
Baltijas līzinga nozarē spēcīgākie segmenti ir auto līzings, lauksaimniecības tehnikas līzings, kā arī smagā komerctransporta līzings. Pēdējos divos gados pieauguši arī dzelzceļa sastāvu līzinga apjomi. Vājākais segments Baltijā ir informācijas un saziņas iekārtu un tehnoloģiju līzings. Šī ir neattīstīta niša, kas ir nākamās dekādes Baltijas līzinga nozares izaugsmes potenciāls.
Auto līzinga pieprasījumu Baltijā virza uzņēmumi ar piecu automašīnu un lielākiem auto parkiem.
Lauksaimniecības līzingu veicina valsts un ES dotācijas
Lauksaimniecība Baltijā ir viena no pamatnozarēm, kuru ar subsīdijām atbalsta gan nacionālās valdības, gan Eiropas Savienība, kas savukārt veicina pieprasījumu pēc traktoriem, kombainiem un lauksaimniecības uzkabes tehnikas. Visu trīs Baltijas valstu, bet jo īpaši Lietuvas, tendence iepriekšējos divos gados bija smagā komerctransporta parka atjaunošana un palielināšana. Šobrīd smagā komerctransporta parks Baltijā ir sasniedzis savu optimālo apjomu, līdz ar to tuvākajos divos, trīs gados paredzama galvenokārt esošā parka atjaunošana. Jaunākā iezīme Igaunijas un Latvijas līzinga nozarē, kas piešķir papildus dinamiku, ir dzelzceļa sastāvu finansēšana uzņēmumiem, kas apkalpo Baltijas un Krievijas reģionu.
Izvēlas kredītiestāžu līzingu
Baltijas līzinga nozarē dominē bankām piederoši līzinga uzņēmumi. Ir daži neatkarīgi tehnikas ražotāju finanšu uzņēmumi, taču, ierobežotā Baltijas ekonomikas apjoma dēļ, vairums auto un smagās tehnikas ražotāju un izplatītāju izvēlas sadarboties ar Baltijā esošajiem līzinga uzņēmumiem, nodrošinot līzinga finansējumu ar auto vai tehnikas ražotāja preču zīmi. Nordea Finance ir vadošais līzinga nozares spēlētājs, kas nodrošina šādus finansējuma risinājumus lielākajiem pasaules auto un tehnikas ražotājiem Baltijā. Vairums Baltijas līzinga uzņēmumu, ap 70% no visiem nozares apjomiem, ir Ziemeļvalstu kapitāla uzņēmumi. Pārējais līzinga portfelis ir centrālās un Rietumeiropas kapitāls.
Baltijā līzingu aktīvi izmanto valsts un pašvaldību iepirkumos
Baltijas valstu likumdošana ir labvēlīga līzinga pakalpojumu sniegšanai. Līzings Baltijā tiek uzskatīts par ērtu un atbilstošu instrumentu transporta un ražošanas iekārtu finansēšanai. Triju valstu valdības un pašvaldības izmanto līzingu valsts un pašvaldību transporta un iekārtu iepirkumos. Profesionālajām līzinga asociācijām katrā no Baltijas valstīm ir augsta nozares ekspertu reputācija, tās ir aktīvi iesaistītas valstu likumdošanas un nodokļu regulējuma pilnveidošanā.
Līzinga tirgus izaicinājumi un prognozes
Šobrīd Baltijas līzinga nozares galvenais izaicinājums, līdzīgi kā visā Eiropā, ir gaidāmo Bāzel III regulu ietekme uz finanšu sektoru ar to pieaugošo ietekmi uz finanšu resursu izmaksām un riskiem. Otrs pārvarams izaicinājums ir patērētāju uzticības kritums visai finanšu nozarei pēckrīzes periodā. Patērētāju uzticības atgūšanai jārēķinās ar pakāpenisku procesu vairāku gadu garumā.
Šogad Baltijā paredzama ļoti mērena līzinga jauno darījumu apjomu izaugsme ap 1% līdz 2% apjomā. Iemesli izaugsmes palēninājumam rodami līzinga nozares pamata segmentos. Smagā komerctransporta nozarē lielākās autoparku palielināšanas investīcijas tika veiktas jau 2011. un 2012. gadā. Paredzami mazāk dzelzceļa sastāvu iegādes darījumi, jo 2012. gadā Baltijā tie sastādīja neierasti lielu apjomu. Savukārt būvniecības nozare Baltijā atgūstas ļoti pakāpeniski, līdz ar to, šogad nav paredzami būtiski būvniecības tehnikas bāzes palielinājumi.”
Baltijas līzinga nozares datu apkopojums,
Leaseurope Annual Survey 2012
Līzinga jaunie darījumi milj EUR | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|
Igaunija | 444 | 744 | 948 |
Latvija | 272 | 520 | 606 |
Lietuva | 442 | 554 | 632 |
Baltija kopā | 1158 | 1818 | 2186 |
Līzinga portfelis milj EUR | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|
Igaunija | 1665 | 1692 | 1807 |
Latvija | 1237 | 1199 | 1194 |
Lietuva | 1288 | 1549 | 1452 |
Baltija kopā | 4190 | 4440 | 4453 |