Četri padomi uzņēmējiem naudas plūsmas pārvaldīšanai krīzes laikā | Luminor
Ilze Zoltnere, Luminor Korporatīvā departamenta vadītāja

Ilze Zoltnere, Luminor Korporatīvā departamenta vadītāja

Ilze Zoltnere, Luminor Korporatīvā departamenta vadītāja

Uzņēmējdarbību šī brīža ārkārtas situācija var ietekmēt ļoti dažādos darbības cikla posmos – sākot no izejmateriālu piegādes un beidzot ar savas preces vai pakalpojumu mārketinga aktivitātēm. Standarta ikdienas darbs, visticamāk, jebkuram uzņēmumam šobrīd ir daļēji vai pilnībā mainījies. Tādā brīdī visneaizsargātākie kļūst uzņēmumi ar nelielām finanšu rezervēm vai nepastāvīgu finanšu plūsmu. Un finanšu saistības, piemēram, kredīti, tam nav vienīgais iemesls.

Uzņēmumiem šobrīd ir svarīgi koncentrēties un atrast efektīvākos veidus, kā potenciālos zaudējumus samazināt. Ir iespējami dažādi risinājumi, taču ir svarīgi tos ieviest pārdomāti un pēc iespējas savlaicīgāk.
 
Padarīt savu darbību efektīvāku

Tirdzniecības uzņēmumiem, kas līdz šim savu darbību veica klātienē, ieteicams izvērtēt iespējas tiešsaistes veikala izveidošanai savu produktu vai pakalpojumu pārdošanai internetā. Tas ļaus ne tikai nezaudēt esošos klientus, bet arī paplašināt jaunu klientu loku. Lai motivētu uzņēmumus ieviest jaunus pārdošanas kanālus, Luminor piedāvā atbalstu pārejai uz tiešsaistes pārdošanu, ļaujot uzņēmumiem, kuru mēneša apgrozījums nepārsniedz 100 tūkstošus eiro, līdz šī gada septembrim savu e‑komercijas risinājumu izmantot bez komisijas maksas.

Jaunie apstākļi parāda, cik daudz un dažādas preces un pakalpojumus patiesībā var nodrošināt tiešsaistes vidē. Tirgū ir ļoti labi piemēri, piemēram, uzņēmumi, kas līdz šim piegādāja pārtiku restorāniem, tagad piegādā produktus mājsaimniecībām, sporta klubi piedāvā nodarbības tiešsaistē, tāpat iespējams attālināti skatīties stand‑up izrādes vai koncertus.
 
Neizmantot ātros un īstermiņa risinājumus

Ir svarīgi objektīvi izvērtēt savas finanšu iespējas un naudas plūsmu. Maksājumu atlikšana ir tikai īslaicīgs risinājums, kas neatrisinās problēmas ilgtermiņā. Svarīgāk ir nodrošināt savlaicīgus norēķinus ar piegādātājiem, darbiniekiem un sadarbības partneriem, neļaujot parādiem uzkrāties. Jānovērtē arī pircēju iespējas – ja tie nespēs samaksāt pārdevējam, uzņēmums cietīs vēl lielākus zaudējumus. Ja iespējams, kopā ar partneriem jāizvērtē riski un jāvienojas par iespējamo zaudējumu dalīšanu vai citiem sadarbības noteikumiem.
 
Atteikties no liekiem izdevumiem un neveidot preču krājumus

Nav viena risinājuma, kā labāk pārdzīvot šo ārkārtas stāvokli, bet ikvienam ir ieteicams atteikties no papildu izdevumiem, izvairīties no preču uzkrāšanas noliktavās un izmantot esošos uzkrājumus, lai pielāgotu savu biznesa plānu. Maziem uzņēmumiem, visticamāk, nav tik lielas ietekmes uz piegādātājiem un pircējiem, tomēr sarunu ceļā ir vērts meklēt savstarpēji pieņemamāko risinājumu. Tieši mazajiem uzņēmumiem jebkura kavēšanās ir dārga, un, ja netiks novērtētas un izmantotas visas produktu pārdošanas iespējas, tā var pārvērsties zaudējumos.
 
Ņemt vērā saistības ar finanšu iestādēm

Uzņēmumiem, kuriem ir finanšu saistības ar bankām vai citām finanšu institūcijām, jau tiek piedāvāti rīcības plāni un vienkāršoti atbalsta pasākumi. Īpaši grūts posms tagad ir ēdināšanas, restorānu, izklaides un tūrisma nozarē. Šo jomu uzņēmumu darbība ir praktiski apturēta, un kopš karantīnas izsludināšanas vairumā gadījumu apgrozījums ir nulle. Uzņēmumiem, kuri uz laiku nespēj segt savas saistības, var ieteikt īslaicīgi atlikt maksājumus, savukārt kredītiestādēm ir būtiski jāpārskata visvairāk ietekmēto uzņēmumu saistības: var pārstrukturēt aizdevumus, pārskatīt noteikumus un nosacījumus, tai skaitā iemaksu atlikšanu.
 
Šobrīd ir arī sāpīgi gadījumi, kad klients vēl pirms pāris nedēļām ir veicis jaunus īpašuma vai aprīkojuma pirkumus, bet tagad ir spiests pārtraukt līgumus gan ar pārdevējiem, gan ar banku, kas nes ievērojamus zaudējumus. Luminor šādās situācijās iespēju robežās uzņēmumus konsultē arī šajos jautājumos.