Jautājumi, ko uzdot bankai, plānojot mājokļa iegādi | Luminor

Plānojot jauna mājokļa iegādi, pirmais būtiskais solis ir saprast sev pieejamo budžetu, lai zinātu, kādā cenu diapazonā to meklēt. Kopš pandēmijas sākuma saruna par hipotekārā kredīta saņemšanas iespējām notiek attālināti – telefoniski vai ar videozvana palīdzību, un ir bez maksas. Kādus jautājumus uzdot bankai pirmās konsultācijas laikā – stāsta Kaspars Sausais, Luminor bankas mājokļu kreditēšanas eksperts.

Pastāv uzskats, ka vizītē uz banku jādodas tikai tad, kad atrasts potenciālais mājoklis, taču patiesībā konsultācija par mājokļa iegādi vēlama jau brīdī, kad tiek apsvērta iespēja iegādāties savu vēlamo dzīvesvietu. Konsultācijas laikā iespējams noskaidrot sev bankā pieejamo finansējuma apmēru, līdz ar to atvieglojot arī mājokļa meklēšanas procesu un koncentrējoties uz īpašumiem konkrētā cenu kategorijā.

Kā sagatavoties pirmajai konsultācijai? 

Konsultācijas par kredīta ņemšanu mājoklim ir bez maksas, un to skaits nav ierobežots. Pirmā konsultācija parasti aizņem līdz 40 minūtēm. Tās galvenais mērķis ir palīdzēt noskaidrot plašāku informāciju par personas kredīta iespējām, kā arī iepazīties ar mājokļa iegādes soļiem un aptuveno laiku katra soļa veikšanai. Konsultācijai iespējams pieteikties Luminor mājas lapā. Pēc pieteikuma saņemšanas ar klientu sazināsies speciālists, lai vienotos par konsultācijai vēlamo laiku, saziņas formātu un norisi, tāpat kā nepieciešamajiem dokumentiem. Piemēram, uz attālināto tikšanos ieteicams sagatavot savu konta izdruku par pēdējiem 6 mēnešiem, kas ļaus konsultantam noteikt katra personīgo finansiālo situāciju, taču pirmās konsultācijas laikā tas nav obligāti. 

“Konsultācija bankā par pieejamo aizdevuma apjomu un citām formalitātēm ir svarīgs pirmais solis, plānojot jauna mājokļa iegādi. Lai klientiem atvieglotu sagatavošanos sarunai un palīdzētu ietaupīt laiku, esam apkopojuši padomus, ko vēlams pārrunāt ar bankas konsultantu,” norāda Luminor bankas pārstāvis. 

Izzini savas finansiālās iespējas

Pirmās konsultācijas laikā klientu pamatjautājumi ir saistīti ar finansēm – kopējo pieejamo aizņēmuma apjomu, kredīta atmaksas termiņiem un procentu likmēm. Vienlaikus tiek apspriests pirmās iemaksas jautājums, atsaucoties uz personai pieejamo aizdevuma summu, un risinājumiem gadījumos, kad ienākumi ir pietiekami, taču pietrūkst līdzekļu pirmajai iemaksai. Viens no tiem ir ALTUM piedāvātās mājokļa garantijas jaunajiem speciālistiem vai “Balsts” subsīdija daudzbērnu ģimenēm, ko jau aktīvi izmanto mūsu klienti.

Noskaidro nepieciešamos dokumentus un papildu izmaksas 

Tikpat svarīgi ir apzināt visus nepieciešamos dokumentus kredīta saņemšanai un ar to saistītās izmaksas. Vērtīgi jautāt arī par termiņu, kurā tiek izskatīts pieteikums hipotekārajam kredītam. Lai izvairītos no pārsteigumiem un saprastu papildu izmaksas, konsultācija ir īstais brīdis, kad uzdot jautājumus par citiem iespējamajiem nosacījumiem, kas var tikt ietverti aizdevuma saņemšanai. Piemēram, notāra izmaksām vai nodevām īpašuma reģistrēšanai zemesgrāmatā.  

Esi tālredzīgs!

Pēc kredīta saņemšanas un mājokļa iegādes, jābūt lietas kursā par izmaiņām, piemēram, remontdarbiem, pārbūvēm vai citām darbībām, kas maina telpas plānojumu, kuras nepieciešams saskaņot ar banku. Nepieciešamos remontdarbus un to aptuvenās izmaksas vēlams saprast pirms iekārtošanās jaunajā mājoklī.  Kāds būs mājokļa iekārtojums, mēbelējums, sadzīves tehnika – arī šie izdevumi ir savlaicīgi jāapsver – vai tos iekļaut nepieciešamajā finansējumā no bankas vai tos segsiet paši. Līdzīgi jāsaprot rīcības plāns, ja iegādāto īpašumu plāno pārdot – vai un kā tas ir iespējams un kas notiks ar jau atmaksāto kredīta daļu un pārējo aizdevuma summu. 

“Pēc mājokļa iegādes būtiski arī apzināt potenciālos riskus – nelaimes gadījumus un zādzības, no kā īpašums būtu jāpasargā. Arī par tiem un pieejamajiem drošības risinājumiem mājoklim varēs pastāstīt bankas konsultants,” papildina K. Sausais. 

Papildu jautājumus pirmajai konsultācijai vari atrast šeit!