Latvijā retāk nekā citviet Baltijā izvērtē kredīta līguma noteikumus | Luminor

Katrs otrais kredītņēmējs Igaunijā pievērš uzmanību līguma noteikumiem, izvēloties patēriņa kredītu. Arī Lietuvā samērā liela daļa – 44% to izvērtē, bet tikai katrs trešais Latvijas iedzīvotājs kā vienu no prioritātēm min kredīta līguma noteikumus, atklāj Luminor veiktā aptauja. Izvērtējot svarīgākos aspektus, lai izvēlētos patēriņa kredītu, visu trīs valstu iedzīvotājiem svarīgākais ir ikmēneša maksājuma apmērs un gada procentu likme.

Gan Igaunijā, gan Lietuvā pirmie trīs svarīgākie aspekti, izvērtējot kredītu piedāvājumus, ir ikmēneša maksājuma apmērs, gada procentu likme un līguma noteikumi. Latvijā, atšķirībā no pārējām Baltijas valstīm, pirmajā trijniekā, izvēloties kredītiestādi, ierindojās iespēja saņemt kredītu bez noformēšanas izdevumiem – to norādījuši 41% aptaujāto.

Divas trešdaļas jeb 65% aptaujāto Latvijā norādīja, ka, izvēloties kredīta piedāvājumu, izvērtē ikmēneša maksājumu apmēru, kā nākamā seko gada procentu likmes izvērtēšana (49%) un tad – iespēja saņemt kredītu bez noformēšanas izmaksām.

Latvijas un Lietuvā iedzīvotāji visbiežāk patēriņa kredīta izvēli izdara, salīdzinot vairākus piedāvājumus, tomēr to arvien dara tikai aptuveni trešdaļa (37% Lietuvā un 33% Latvijā), savukārt igauņi patēriņa kredīta izvēli
visbiežāk izdara, piesakoties tam bankā, kurā viņš jau ir klients – tā norādījuši 37% no respondentiem. 

Nākamais svarīgākais aspekts, izvēloties patēriņa kredīta piedāvājumu, Latvijā ir iepriekšējā pieredze (26%), ja tā ir bijusi laba, tad cilvēks arī turpmāk, visticamāk, izmantos tā paša kredīta devēja pakalpojumus.

Biežākais mērķis, kam cilvēki izmanto patēriņa kredītu visās trīs Baltijas valstīs ir, kad nepieciešami līdzekļi lielākiem pirkumiem. Latvijā tā norādījusi vairāk nekā trešdaļa respondentu (35%), savukārt gan Igaunijā, gan Lietuvā – 43%. Savukārt, ja Lietuvai un Igaunijai otrais biežākais mērķis ir vēlme realizēt jaunas idejas (attiecīgi 30% un 31%), tad Latvijā biežāk aizņemties nākas, ja rodas neparedzēti izdevumi (31%). Abās pārējās Baltijas valstīs šis skaitlis ir teju uz pusi mazāks – Lietuvā 17% un Igaunijā 16%. Savukārt jaunu ideju realizēšanai Latvija patēriņa kredītu izmantojuši ceturtā daļa respondentu jeb 24%.

Par Luminor pētījumu. Luminor pētījums par Baltijas iedzīvotāju paradumiem, saistībā ar patēriņa kredīta aizdevumu izmantošanu, veikts sadarbībā ar tirgus pētījumu aģentūru Norstat. Pētījuma ietvaros 2019. gada jūnijā reprezentatīvā izlasē kopumā tika aptaujāti 3026 respondenti (Latvijā – 1012; Lietuvā – 1009; Igaunijā – 1005).