Latvijas iedzīvotāji aktīvāk izmanto bezkontakta kartes, bet mazāk – bankomātus | Luminor

Līdz ar COVID‑19 dēļ noteiktajiem ierobežojumiem ievērojami mainījušies arī cilvēku ieradumi, rīkojoties ar naudu un sazinoties ar banku. Luminor apkopotie dati liecina, ka kopš marta klienti arvien vairāk izmanto bezskaidras naudas norēķinus, īpaši bezkontakta kartes, ievērojami krītas darījumu skaits bankomātos, bet saziņai ar banku klienti izmanto attālinātās iespējas.

“Analizējot bankas datus, redzam, ka cilvēki sākuši tērēt mazāk un ir samazinājies pirkumu skaits gan klātienes tirdzniecības vietās, gan internetā. Tas vistiešākajā veidā saistīts ar piesardzīgu rīcību ar naudu un nepieciešamību palikt mājās – iedzīvotāji iepērkas galvenokārt ar mērķi iegādāties nepieciešamo pārtiku, vairāk gatavo ēst paši, nevis ietur maltītes ārpus mājas, kā arī mazāk tērē izklaidei. Redzam arī, ka ārkārtas laikā cilvēki izvēlas drošākus maksāšanas veidus – piemēram, 73% no visiem pirkumiem veikti ar bezkontakta kartēm, bet skaidras naudas izmantošana samazinās, un no bankomātiem COVID‑19 izplatības laikā izņemts par 39% mazāk naudas nekā vidēji iepriekš,” stāsta Normunds Rudzītis, Luminor Privātpersonu segmenta vadītājs.
 
Nepilnu divu mēnešu laikā kopš ārkārtas stāvokļa izsludināšanas kopējais darījumu skaits bankomātos samazinājies par 45%, taču par 11% pieaugusi vidējā vienas transakcijas summa, sasniedzot 188 eiro, liecina Luminor dati. Tas nozīmē, ka iedzīvotāji cenšas retāk izmantot skaidru naudu, tā vietā dodot priekšroku maksājumiem ar bankas karti. Maksājumi ar bezkontakta karti paredz vismazāko saskari ar virsmām publiskās vietās, un pēdējā laikā šādu maksājumu īpatsvars pieaudzis par 17%. “Lai mazinātu COVID‑19 izplatību, marta beigās bankas palielināja bezkontakta maksājumu limitu kartēm līdz 50 eiro, un redzam, ka cilvēki šo iespēju aktīvi izmanto, jo pēdējā mēneša laikā par 12% pieaugusi viena darījuma kopsumma, maksājot ar bezkontakta karti,” secina N. Rudzītis.
 
Ņemot vērā ierobežojumus klātienes apkalpošanā, ir pieaugusi klientu saziņa ar banku attālināti. Luminor zvanu centrā martā par 16% pieaudzis saņemto zvanu skaits no privātpersonām, savukārt aprīlī pieaugums jau sasniedzis 30%. Tikmēr saziņa ar banku rakstiski e‑pastā, Facebook vai internetbankā aprīlī pieaugusi par 39%. Visbiežāk cilvēki interesējas par to, kā konkrētus uzdevumus paveikt internetbankā, kā izmantot Smart‑ID, kā arī par karšu darījumiem.  
 
Papildu informācija: Inese Kronberga