Luminor turpina darboties kā ierasts, un mūsu prioritāte joprojām ir nodrošināt nepārtrauktu pakalpojumu sniegšanu klientiem un saglabāt klientu līdzekļu drošību.

Mēs turpinām cieši uzraudzīt situāciju, lai pārliecinātos, ka mūsu riska sistēma ir stabila un atbilst esošajiem apstākļiem. Mēs ievērojam visus vietējos un starptautiskos noteikumus un vadlīnijas, kā arī cieši sadarbojamies ar attiecīgajām iestādēm.

Šajā laikā mēs aicinām savus klientus būt īpaši uzmanīgiem un paļauties tikai uz informāciju no likumīgiem, drošiem un pārbaudītiem informācijas avotiem.

Aktuālie jautājumi un atbildes (atjaunināts 29.08.2022.)

Kā Luminor atbalsta Ukrainu?

Mēs nepiemērojam komisijas maksu uz Ukrainas kontiem veiktiem maksājumiem. Mēs kompensēsim komisijas maksas visiem šādiem maksājumiem, kas veikti no 2022. gada 24. februāra. Luminor iesaka privātpersonām izmantot maksas veida iespēju, kad pārrobežu maksājumos uz Ukrainu visas pārskaitījuma izmaksas sedz sūtītājs (OUR). Šādā gadījumā saņēmējs maksājuma summu saņems pilnā apmērā.

Tāpat mēs sniegsim atbalstu bēgļiem no Ukrainas saistībā ar bankas pakalpojumiem, nodrošinot ātrāku konta atvēršanas procesu, atverot kontus bez maksas, kā arī atceļot maksu par kodu kalkulatora izsniegšanu vai nomaiņu, ieskaitot citas aktivitātes.

Maksājumu apstrāde uz Krieviju un Baltkrieviju un no tām

Ņemiet vērā, ka no 2022. gada 1. jūnija Luminor aptur izejošos maksājumus uz Krieviju un Baltkrieviju un no 2022. gada 1. jūlija aptur ienākošos maksājumus no Krievijas un Baltkrievijas visās valūtās.

Mēs pārtraucam pakalpojuma sniegšanu, lai mūsu klienti un Luminor izvairītos no iespējamiem zaudējumiem, ko varētu radīt neparedzami ārējie faktori, kas strauji pasliktinās.

Vienīgie atsevišķi izņēmumi tiks izdarīti tikai kritisku valsts vajadzību un humānās palīdzības gadījumos (piemēram, medicīnas piederumi, pensijas).

Pēdējā diena, lai iesniegtu maksājuma uzdevumus pārskaitījumu veikšanai uz Krieviju un Baltkrieviju, ir 1.06.2022. Pēc šī datuma iesniegtie maksājuma uzdevumi netiks izpildīti.
Pēdējā diena, kad tiks apstrādāti ienākošie maksājumi no Krievijas un Baltkrievijas, ir 30.06.2022. Pēc šī datuma visi Luminor saņemtie ienākošie maksājumi tiks noraidīti, un nauda tiks atgriezta sūtītājam.

Vai banka konvertē RUB?

Rubļu (RUB) valūtas maiņa Latvijā ir pilnībā pārtraukta.

Vai klienti var veikt maksājumus rubļos?

Ienākošie maksājumi rubļos (RUB) netiek pieņemti jau no 2022. gada 16. marta. 
 
Sākot ar 2022. gada 2. maiju, Luminor pārtrauks nodrošināt visus pakalpojumus Krievijas RUB, tostarp izejošos RUB maksājumus, noguldījumus un valūtas maiņu.  

Lūdzam līdz 2022. gada 2. maijam pārskaitīt visus Luminor kontā esošos līdzekļus RUB valūtā citam maksājumu pakalpojumu sniedzējam.  
Pēc šī datuma, tikko RUB valūtas tirgū būs iespējama konvertācija, visi līdzekļi RUB valūtā tiks konvertēti EUR valūtā saskaņā ar bankas valūtas maiņas kursu attiecīgajā dienā. 

Vai maksājumi uz Krieviju un no tās ir apturēti?

No 2022. gada 1. jūnija Luminor aptur izejošos maksājumus uz Krieviju un no 2022. gada 1. jūlija aptur ienākošos maksājumus no Krievijas visās valūtās.

Kā situācija ietekmē Luminor ieguldījumu pakalpojumus?

Sākot no 23. februāra, Saxo platformā ir ierobežojums visu ar Krievijas tirgu saistīto aktīvu kategoriju tirgošanā:

  • ja klientam jau ir pozīcijas ar jebkādu saikni ar Krievijas tirgu, pozīciju vairs nav iespējams paaugstināt;
  • pēc 14.06.2021. izdotās Krievijas obligācijas ir pakļautas sankcijām, un klients tās nevar tirgot.
No 1. marta vairākas tirdzniecības vietas ir ieviesušas papildu ierobežojumus dažu ar Krieviju saistītu vērtspapīru pārdošanai. Ja jūsu portfelī ir kāds no šiem vērtspapīriem, jūsu pārdošanas rīkojums netiks pieņemts tirdzniecības vietā.

Vai ir ieviestas jaunas sankcijas?

Iebrukums Ukrainā izraisīja jaunu Amerikas Savienoto Valstu, Apvienotās Karalistes un Eiropas Savienības sankciju noteikšanu Krievijai. Luminor ievēro spēkā esošās sankcijas un ierobežojumus.

Mēs aicinām savus klientus arī pārliecināties, vai jūsu darījumu partneriem nav piemērojamas sankcijas, jo visām fiziskām un juridiskajām personām ir sankciju režīmi. Tas nodrošinās raitāku bankas maksājuma uzdevumu izpildes procesu.

Ņemot vērā pašreizējo situāciju, sankciju noteikumi un ierobežojumi var strauji mainīties. Informācija par sankcijām būs pieejama mūsu mājaslapā.

Kā sankcijas ietekmē Luminor pakalpojumus?

Starptautisko maksājumu apstrādes laiks var būt ilgāks nekā parasti, aizņemot vidēji 6 līdz 8 nedēļas.

Vai ir notikušas izmaiņas skaidras naudas izņemšanas limitos?

Izmaiņu nav, tiek piemēroti parastie izņemšanas limiti.

Aicinām arī klientus pārliecināties vai, izmantojot bankomātus, nav sasniegts savas kartes skaidras naudas izņemšanas limits.

Vai būs kāda papildu ietekme vai izmaiņas?

Ņemot vērā pašreizējo situāciju, dažās jomās ir iespējamas izmaiņas. Mēs regulāri atjaunosim informāciju.

Vai ir kādas izmaiņas Luminor aizdevumu izsniegšanas pieejā, radušies kādi papildu ierobežojumi?

Ņemot vērā noteiktās sankcijas un ierobežojumus, Luminor turpina darboties kā ierasts, tostarp piešķirot finansējumu mūsu klientiem. Mēs neesam ieviesuši nekādus jaunus ierobežojumus attiecībā uz mūsu līdzšinējo pieeju un turpinām ievērot visus atbildīgas kreditēšanas un riska apetītes principus kā līdz šim, katru gadījumu izvērtējot individuāli. Cita starpā tas nozīmē veikt papildu analīzi par pašreizējās situācijas ietekmi, piemēram, par iespējamiem piegādes ķēdes ierobežojumiem, ar sankcijām saistītiem riskiem u.c. juridiskām personām vai ienākumu stabilitāti privātpersonām.

Kāda ir mūsu rīcība attiecībā uz ieguldījumu portfeļiem un pensiju fondiem?

Iebrukums Ukrainā ir nesis neaptveramus zaudējumus ukraiņiem un ievērojami palielinājis ģeopolitisko neskaidrību visā pasaulē. Tas ietekmējis arī ekonomiku. Tālāk izklāstām mūsu pašreizējās situācijas novērtējumu un to, kā Luminor Ieguldījumu pārvaldes komanda darbojas šajās pārmaiņās.

Kāda ir Luminor pašreizējā pozīcija?

Luminor Ieguldījumu pārvaldes komanda kopš gada sākuma ir samazinājusi ieguldījumu portfeļu risku. Tas galvenokārt tika darīts, lai izvairītos no negatīvās ietekmes, kādu, visticamāk, varētu atstāt stingrāka monetārā politika. Rezultātā mūsu kopējie akciju ieguldījumi ir bijuši nedaudz mazāki nekā stratēģijā noteikts un daļu akciju ieguldījumu esam novirzījuši uz stabilākām nozarēm, kas nenoteiktos laikos parasti uzrāda relatīvi stabilāku sniegumu.

Kādas ir finanšu tirgu perspektīvas?

Finanšu tirgi visā pasaulē ir reaģējuši negatīvi – ar izpārdošanu akciju tirgos un strauju naftas cenas kāpumu. Rietumu valstis jau sākušas sodīt Krievijas militāro darbību, ieviešot sankcijas un tirdzniecības ierobežojumus. Situācija attīstās strauji, un ir neiespējami aplēst šo darbību ietekmi. Taču mēs sagaidām, ka tām būs ekonomiskas sekas, īpaši Eiropas valstīm, kas paļaujas uz enerģijas piegādi no Krievijas.

Iepriekšējo militāro konfliktu laikā finanšu tirgi sākotnējā negatīvā noskaņojuma ietekmē ir piedzīvojušu strauju kritumu un tad samērā ātri atguvušies. Tomēr būtisks faktors ir militārā konflikta ilgums. Lai gan ceram uz ātru atrisinājumu, nav skaidrs, cik ilgs būs konflikts un kā tas varētu ietekmēt riska apetīti finanšu tirgos. Jebkurā gadījumā ieviestās sankcijas, visdrīzāk, netiks atceltas.

Kā Luminor reaģē uz pārmaiņām finanšu tirgos?

Rūpīgi apsverot, esam nolēmuši vēl vairāk samazināt akciju īpatsvaru portfeļos, samazinot ieguldījumus Eiropas akcijās, jo šajā reģionā saredzam vislielāko risku tālākas eskalācijas gadījumā. Papildus redzam sarūkošas perspektīvas augsta ienesīguma un attīstības valstu parādzīmēm, tādēļ samazinām arī šo ieguldījumu īpatsvaru.

Mēs turpināsim sekot līdzi konflikta norisei, novērtēt iespējamās ekonomiskās sekas un attiecīgi pielāgot portfeļus. Tikmēr mēs ceram uz drīzu miera atjaunošanu Ukrainā.

Kas mūsu klientiem ir jādara, ja maksājums veikts uz sankcionētu banku?

Nekādas darbības nav nepieciešamas. Maksājuma atgriešana varētu aizņemt dažas dienas.

Vai ir notikušas izmaiņas karšu pakalpojumos?

Visa un Mastercard paziņojušas, ka aptur sadarbību ar Krieviju no 9.marta plkst.23.00 pēc Austrumeiropas laika.

Ko tas nozīmē klientiem?

Līdz ar to Krievijā izdotās kartes vairs nevar izmantot citās valstīs, kā arī citās valstīs izdotās kartes (tostarp Luminor kartes) nevar izmantot norēķiniem Krievijā. Mūsu karšu īpašnieki nevar veikt pirkumus pie Krievijas e-komercijas tirgotājiem un fiziskiem tirgotājiem Krievijā.

Kā ar karšu maksājumiem tiešsaistē?

Mūsu karšu īpašnieki nevar veikt pirkumus pie Krievijas e-komercijas tirgotājiem un fiziskiem tirgotājiem Krievijā.

Kas notiks ar maniem aktīviem / noguldījumiem?

Luminor turpina ierasto darbību. Bankas klientu aktīvus aizsargā Igaunijas Republikas Garantiju fonda likums. Saskaņā ar Eiropas Savienības Direktīvā par noguldījumu apdrošināšanu iekļauto noguldītāju aizsardzību klientiem tiek atmaksāti noguldījumi ar uzkrātajiem procentiem pilnā apmērā, bet ne vairāk kā 100 000 EUR.

Klientu vērtspapīri, piemēram, akcijas, obligācijas un citi finanšu instrumenti, kas tiek tirgoti Tallinas, Rīgas un Viļņas biržā, tiek turēti bankas nominālajā kontā vietējā Nasdaq CVD. Finanšu instrumentus, kas tiek tirgoti citos tirgos, banka tur nominālajos/vispārējos kontos citās bankās (piemēram, Citi, Euroclear, Saxo).

Luminor Bank AS aizsargā savu klientu finanšu instrumentus, turot tos atsevišķi no pašas Bankas finanšu instrumentiem, t. i., klientu finanšu instrumenti tiek iegrāmatoti ārpus bilances un nevar tikt izmantoti Bankas kreditoru prasību apmierināšanai maksātnespējas gadījumā. Tas attiecas gan uz Luminor Investor platformas instrumentiem, gan instrumentiem, kas tiek tirgoti, izmantojot citus ieguldījumu pakalpojumus (piemēram, Citi, Euroclear).

Luminor Investor platformas klientu skaidro naudu un finanšu instrumentus, kā arī Finanšu instrumentu kontā esošos finanšu instrumentus arī garantē Igaunijas Republikas Garantiju fonda likuma ieguldītāju kompensācijas shēma, kas nodrošina, ka katram ieguldītājam ir tiesības saņemt atlīdzību 90% apmērā no neatgriezeniski zaudētās finanšu instrumentu vērtības vai zaudējumiem, kas radušies neveiksmīga ieguldījumu pakalpojuma dēļ, bet ne vairāk kā 20 000 EUR.

Tas nozīmē, ka klientu ieguldītos aktīvus banka tur atsevišķos kontos un tie vienmēr ir nošķirti no bankas aktīviem. Attiecībā uz finanšu instrumentiem banka uztur atsevišķu reģistru, lai jebkurā laikā nošķirtu klienta finanšu instrumentus no citu klientu, kā arī no pašas bankas aktīviem. Klienta finanšu instrumentu nošķiršanu no bankas aktīviem nodrošina likumi. Tādējādi bankas turētie klienta finanšu instrumenti pieder klientam un nevar tikt izmantoti bankas kreditoru prasību apmierināšanai.

Vairāk informācijas par Garantiju fondu var atrast šeit un arī bankas mājaslapā.

Šajā laikā mēs aicinām savus klientus būt īpaši uzmanīgiem un paļauties tikai uz informāciju no likumīgiem, drošiem un pārbaudītiem informācijas avotiem. Kā vienmēr iedrošinām klientus pasargāt sevi no kļūšanas par krāpniecības upuriem, neatklājot personīgo informāciju trešajām pusēm. Vairāk informācijas par šo varat lasīt šeit ►