“Ozolins Pottery” ir Krista un Artas Ozoliņu ģimenes uzņēmums, kas rada porcelāna un melnos, svēpētos māla traukus. Visi darinājumi ir roku darbs – tie veidoti un apgleznoti ar lielāko rūpību, katrs no tiem ir neatkārtojami unikāls.

© Ozolins Pottery
© Ozolins Pottery

Vaļasprieks kļūst par biznesu
 
Ideja par uzņēmumu Ozoliņu ģimenei radusies lēnām, mēģinot pārvērst savu hobiju par peļņas avotu. 
 
2011. gadā, izmēģinot podniecību, tā iepatikās. Sākot interesēties par to vairāk, satiku meistaru Evaldu Vasilevski, ar kuru zinībām un padomiem uzbūvēju savu malkas cepli un turpināju izzināt šo amatu, attīstīt prasmes un rokrakstu.”
 
Rūpīgs roku darbs
 
Katra darba veidošana ir roku darbs - netiek izmantoti nekādi mehāniskie līdzekļi. 
 
“Darinājumus veidojam ar rokām, neizmantojot podnieka ripu. Tā veidojam darbus, kas ir asimetriski, ar savu īpašu dizainu un raksturu, kā arī lieliski ieguļ rokās. Svarīgākais procesā ir īstā darba ritma noķeršana – māls nemitīgi žūst, un īstajā brīdī ar to strādāt ir visvieglāk. Gatavojoties apdedzināšanai,  darbi ir jāveido, jāpulē un jādekorē. Apdedzināšana malkas krāsnī aizņem 3-4 dienas, ieskaitot cepļa sagatavošanu, sakrāmēšanu, kurināšanu vismaz 12 stundu garumā, izņemšanu, kā arī vaskošanu pēc apdedzināšanas.”
 
Radošā ikdienas darbošanās
 
Ozoliņu ģimene stāsta, ka darbi tiek iedalīti vairākos ciklos. 
 
“Malkas krāsni cenšamies kurināt gandrīz katru mēnesi, sanāk kādi 10 cepļi gadā. Katram ceplim gatavojamies, veidojot traukus – vienā reizē ietilpst aptuveni 200 kg izstrādāta māla. Ikdiena iedalās ciklos – veidošana, pulēšana, žāvēšana, tad ceplis un darbu apstrāde, un nogādāšana pasūtītājiem. Pēc tam cikls sākas no jauna. Papildus tam, šobrīd aktīvi izmantojam un mācāmies strādāt ar porcelānu un elektrisko krāsni, tur šie cikli ir īsāki nekā ar malkas cepli, bet princips līdzīgs.”
 
Sajūtu nodošana caur interneta veikalu
 
Kā lielāko daļu uzņēmumu, arī “Ozolins Pottery” ikdienu ietekmējusi pandēmija. Iepriekš galvenais produktu noiets esot bijis caur veikaliem, kas darbojas tūrisma un suvenīru tirgū. Tagad tas ir apstājies. 
 
“Šis laiks lika pašiem sakārtot un atvērt savu interneta veikalu. Priecājamies, ka tas ir izdevies un strādā. Cilvēki ir pieraduši un vairāk uzticas preču iegādei internetā. Mūsu produkts gan ir ļoti ‘“taustāms”, un ir grūti to nofotografēt, lai nodotu to sajūtu, kas ir tam pieskaroties, sajūtot tā svaru un gaismas atspīdumus.”
 
Pircējs, kas tiecas pēc miera un harmonijas
 
Kā atzīst “Ozolins Pottery” izveidotāji, dzīvojot pilsētvidē, cilvēki tiecas pēc miera, harmonijas un dabas.
 
“Tie, kas mūs izvēlas novērtē lietas, saprot, ka paši veidojam vidi ap sevi. Viņi vēlas šo vidi jēgpilnāku un skaistāku. Daba ir lieliska spēku atjaunotāja, un mūsu veidotie darbi ienes gabaliņu dabas (kā māls, materiāls) un nedaudz nenoteiktības (asimetrija, ar rokām veidoto darbu faktūras) dzīves telpā. Tas, savienojumā ar tējas dzeršanu vai citu ikdienas paradumu, rada iespēju lielākai klātesamībai, dzīvošanai mirklī un tā novērtēšanai.”
 
Iespēja iegādāties gan internetā, gan klātienē
“Ozolins Pottery” radītos produktus iespējams iegādāties internetā, ar piegādi uz pakomātu. Uzņēmums sadarbojas ar vairākiem veikaliem, piemēram, “MūsMāja”,M50”, “Kuuld” Kuldīgā, kā arī “Crystal Rose” Rēzeknē.
 
Luminor, sadarbībā ar Latvijas Etnogrāfisko brīvdabas muzeju, pērn augustā izveidoja jaunu tirgošanās portālu egadatirgus.lv. Tajā atrodami arī “Ozolins Pottery” veidotie trauki. Iespējams iegādāties praktiskus, ikdienā lietojamus melnos māla traukus un porcelāna darbus – bļodas, krūzes, šķīvjus un īpaši sezonai – Ziemassvētku rotājumus. 
 
Nemitīga pilnveidošanās
 
Runājot par nākotnes plāniem, Ozoliņu ģimene stāsta, ka nākotnes plānu netrūkst. 
 
Šogad esam sākuši vairāk izmantot arī porcelānu, tā glazēšanu, kas prasa arī cita veida apdedzināšanu – ar elektrību. Vēlamies apvienot tradicionālas tehnikas un materiālus, ar mūsdienīgiem akcentiem, iekļaut dažādus motīvus, apgleznot darbus ar glazūrām – tādā veidā padarot katru radīto produktu vēl īpašāku.”